Welkom

Welkom op mijn Fotografie-Blog. In 2008 heb ik mijn eerste spiegelreflex camera gekocht. Ik vind het heerlijk om te fotograferen, de wereld door mijn lens. Ik fotografeer eigenlijk van alles, van bloemetjes of stranden tot kastelen. M'n echte passie is echter het fotograferen van leegstaande vervallen gebouwen, oftewel Urbex fotografie. Uiteraard met respect voor de locaties die ik betreed... "Take Nothing but Pictures, Leave Nothing but Footprints". Helaas kan ik er door ziektes niet zo vaak op uit als ik zou willen, maar de keren dat we gaan geniet ik voor twee!

zaterdag 28 februari 2015

Kolenmijn Beringen


Bezocht op 4 februari 2015

Zes proefboringen in 1902 en 1903 in de dorpen Beverlo, Beringen, Koersel en Paal bevestigden de aanwezigheid van steenkool.
Op 26 november 1906 werd een concessie verleend voor een gebied dat oorspronkelijk 4950 hectare groot was (Beeringen-Coursel) en in 1954 werd uitgebreid tot 5271 hectare. Vanaf 1959 werd ook steenkool gedolven uit de naburige concessie Oostham-Kwaadmechelen.
De uitbatingsmaatschappij Société anonyme Charbonnages de Beeringen werd in 1907 opgericht.
De afdieping van de mijnschachten startte in 1907 maar werden onderbroken tijdens de Eerste Wereldoorlog. Vanaf 1922 werd steenkool boven gehaald van de ondergrondse verdiepingen op 727, 789 en 850 m diepte. In 1948 bereikte de tewerkstelling haar maximum met 6796 mijnwerkers. Het beste productiejaar was 1956 met 886.000 ton. In totaal bedroeg de productie 79.332.200 ton.
Op 28 oktober 1989 werd de mijn gesloten. Op haar terreinen werd het Vlaams Mijnmuseum ingericht.
En inmiddels een zwembad.





























Geen opmerkingen:

Een reactie posten