Welkom

Welkom op mijn Fotografie-Blog. In 2008 heb ik mijn eerste spiegelreflex camera gekocht. Ik vind het heerlijk om te fotograferen, de wereld door mijn lens. Ik fotografeer eigenlijk van alles, van bloemetjes of stranden tot kastelen. M'n echte passie is echter het fotograferen van leegstaande vervallen gebouwen, oftewel Urbex fotografie. Uiteraard met respect voor de locaties die ik betreed... "Take Nothing but Pictures, Leave Nothing but Footprints". Helaas kan ik er door ziektes niet zo vaak op uit als ik zou willen, maar de keren dat we gaan geniet ik voor twee!

zaterdag 28 februari 2015

Maison de Discipline

In 1773 werd dit tuchthuis gebouwd en het moest een vernieuwend project worden waar lijfstraffen en folteringen plaats moesten maken voor heropvoeding en verplichte arbeid. Luiheid was de bron van alle kwaad vond men. Ongeveer 270 gevangenen werden in 1779 hier ondergebracht en de sterke toename van gevangenen resulteerde in een reeks uitbreidingen van het complex. Een deel hiervan werd vernield toen 2 gevangenen in 1827 brand stichtten in een poging tot ontsnappen. Vanaf 1886 werd het tuchthuis voornamelijk gebruikt voor veroordeelde militairen. Daarna in 1871 werd het overgedragen aan het ministerie van Oorlog en werd het een militaire gevangenis. Lopend door de gangen ontkom je niet aan het gevoel opgesloten te zitten... je gaat een stukje terug in de tijd. Heel aangrijpend vond ik ook de aftellings-streepjes, gekrast in deuren en muren die de tijd aangaven wanneer een gevangene vrijgelaten zou worden... Een heel bijzondere ervaring, deze dag! Toen ik er was waren er al tekenen van renovatie/sloopwerkzaamheden...













































Geen opmerkingen:

Een reactie posten